Reklama

25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Sestavení žebříčku 25 nejpovedenějších grafických karet si samozřejmě vyžádalo i výrobu opačného top 25. Na tom, co je a není vlastně propadák je možná ještě těžší se shodnout a hodně záleží na úhlu pohledu. Snažili jsme se k tomu přistoupit zodpovědně, sami uvidíte, jestli i tentokrát s námi budete povětšinou souhlasit.

Stejně jako v první části článku vzniklém jsme se v rámci spolupracujícího kolektivu redaktorů a dvou oslovených odborníků (Vlask provozující VGA Legacy a Jirka Souček alias no-X z 3Dfx.cz) na několika vybraných kartách neshodli a popravdě bylo celé vybírání ještě těžší. Označit nějakou kartu za propadák totiž není jen tak, snažili jsme se žádné neprávem neublížit.

Reklama

25 nejméně povedených herních grafických karet

  1. Půle roku 1995: nVidia NV1
    První čip nováčka na poli GPU by nemusel být propadákem, nebýt směru nekompatibilního s tehdejšími rozhraními 3D grafiky. Namísto polygonů totiž NV1 v základu počítala s kvadratickými plochami. Přitom první karta – Diamond Edge 3D – přišla už v roce 1995 a kromě 3D akcelerátoru jste na ní mohli najít zvukovku kompatibilní se Sound Blasterem, game port (pro joystick) a především i 2D jádro. Na PC byly pro NV1 převedeny dokonce některé hry z taktéž nepříliš úspěšné konzole Sega Saturn, ani to však nepomohlo proti nastupující konkurenci vsázející na trojúhelníky

    Diamond Edge 3D postavený na NV1. Grafika i se zvukovkou a hlavně s DirectX nekompatibilní 3D systém a málem smrt nVidie

  2. Přelom 1996/1997: Cirrus Logic Laguna 3D
    Zatímco na začátku 90. let se Cirrus Logic svým výkonným 2D dostal na absolutní špici, od dob uvedení PCI a hlavně rozšiřování 3D akcelerace to s jeho grafickým oddělením šlo z kopce. Laguna 3D byla pověstným posledním hřebíčkem do rakve. Tentokrát asi nebyl ani hlavní příčinou použitý produkt s licencí od Rambusu (paměti RDRAM).
  3. Srpen 1997: Number Nine Revolution 3D
    Number Nine se v 3D prostě nechytila a čip Ticket to Ride obratu určitě nepomohl. Karta neuměla OpenGL (pod Windows 9x). Útěchou mohl být vynikající výkon ve 2D (hlavně s 16,7 miliony barev), na to ale v tomto článku nehrajeme a ve skutečnosti už to nebylo ani hlavním tématem v roce 1997.
  4. Podzim 1997: 3Dfx Voodoo Rush
    Rush byla první kartou 3Dfx, která kombinovala funkce 3D akcelerátoru i 2D grafiky. Kvůli nešťastnému návrhu, kdy jednak oba čipy sdílely paměť (Rush tak byla pomalejší než Voodoo1) a ještě hůře nebyl čip Rush připojen přímo ke sběrnici PCI a vše bylo třeba obcházet systémem přerušení, se z Rush stal prodejní neúspěch. 3Dfx si v tomto ohledu napravila reputaci až s Banshee.
  5. Únor 1999: Trident Blade 3D
    Špička mezi 2D (BitBlt) akcelerátory, outsider mezi výrobci 3D grafik. O kolika výrobcích by bylo možné toto napsat? Jako zástupce neúspěšných 3D pokusů Tridentu jsme vybrali Blade 3D. V roce 1999, kdy přišel, si Trident mohl za svou kartu říct jedině lowendovou cenu a ani tak nezaujal.
  6. Srpen 1999: ATI Rage Fury MAXX
    Dvě ve své době celkem slušně výkonné Rage 128 Pro na jediné kartě, takový prehistorický CrossFire s tehdy průkopnickým AFR (Alternate Frame Rendering, střídavé vykreslování obrazu – zcela jiný přístup než tehdejší SLI od 3Dfx, u něhož se čipy nestřídaly po snímcích, ale po řádcích) a žádné přídavné napájení, co na takové kartě může být tak špatného? Vzhledem k tomu, že AFR je metoda, se kterou výrobci s větším či menším úspěchem bojují dodnes, a především proto, že ATI nedokázala vyrobit ovladače pro Windows 2000, si MAXX svoje místo mezi propadáky určitě zaslouží.

    Rage Fury MAXX anebo prehistorický CrossFire
  7. Říjen 1999: S3 Savage 2000
    Málem první karta s podporou DirectX 7, nakonec zřejmě nefunkční HW T&L a věčné problémy s obejitím této indispozice přes ovladače. Výkonem těsně pod GeForce 256, zanedlouho S3 zkrachovala.
  8. Léto 2000: 3Dfx Voodoo 5 5500
    Zřejmě už to nebyl ani ten pověstný hřebíček do rakve, ale jednoduše Voodoo 5 představovala pozdě uvedenou, velice drahou, podporou T&L nevybavenou a naopak (poprvé) přídavným napájením vybavenou kartu. O nominaci není pochyb.
  9. Podzim roku 2000: Matrox G450
    Zatímco G400 se chvíli ohřál na samotném vrcholu mezi herními grafikami,  G450 uvedená dlouho po G400 přinesla v podstatě jen ušetření pro Matrox. Nový výrobní proces bohužel neznamenal navýšení pracovních frekvencí a 64 bitů sebraných ze šířky sběrnice byly pamětmi typu DDR jen kompenzovány. A ve srovnání s G400 MAX ani to ne. Zatímco G400 soupeřila s Rivou TNT2 a Rage 128 Pro, v době G450 už konkurence měla GeForce a Radeony.
  10. Březen 2002: PowerVR Kyro II SE
    Po nášlápnutí s Kyro a Kyro II jsme od PowerVR čekali už konkurenci GeForce 3, namísto toho přišlo jen trochu výše taktované Kyro II s pokusem o SW T&L (EnT&L). Hercules 3D Prophet 4800 SE je sice bezvadná rarita do sbírky, tím to ale končí.
  11. Květen 2002: Matrox Parhelia-512
    Parhelia-512 vypadala jako drtič naprosto všeho: 512bitový čip, 256bitová paměťová sběrnice, rychlý 16× anti-aliasing (FAA) a výstup na tři monitory. Problémy s výrobou komplexního čipu na nějaké rozumné frekvenci (250 MHz měly snad jen první čipy, později se mi dostala do ruky prodejní verze nastavena například jen na 207 MHz) společně s pouze částečnou podporou DirectX 9 (oproti ohlášení), vysokou cenou a stínem vrženým na vše Radeonem 9700 znamenal neúspěch. Další karty Matroxu už ambice zaujmout náročné hráče nikdy neměly.

    Matrox Parhelia-512

  12. Únor 2002: nVidia GeForce 4 MX
    GeForce 4 MX neměla s GeForce 4 Ti mnoho společného a ve skutečnosti se podobala daleko více GeForce 2. Kódové označení NV17 koneckonců bylo přesnější a v roce 2002 šlo o funkčně opravdu velmi zaostalé karty. Radeony 9000, které se GeForce 4 MX přinejmenším výkonnostně vyrovnaly, už uměly DirectX 8.
  13. Začátek 2003: nVidia GeForce FX 5800 Ultra
    GeForce FX splnila snad všechny parametry núspěšné karty současně. Přišla pozdě. Nesplnila misi (být nejvýkonnější). Měla vysokou cenu, spotřebu a šílené chlazení. Alespoň výkon mohl být v pořádku, kdyby Microsoft nakonec místo FP16 či FP32 neukotvil v DirectX FP24. To sedělo ATI R300, nikoli NV30.  GeForce FX 5900 pak už byla o něco rozumnější, přesto ale slovo FX o pár let později nVidia raději pohřbila.

    Z chlazení první GeForce FX si s odstupem času dělali legrace i vysoce postavení představitelé nVidie
  14. Duben 2003: nVidia GeForce FX 5600 a FX 5200
    Když je špatná vlajková loď a další karty se od ní odvozují, nedopadá to většinou dobře. A tak byly FX 5200 stále zastíněny Radeony 9000 a 9200, FX 5600 pak zcela pokořeny Radeony 9600.
  15. První půle 2004: XGI Volari Duo V8 Ultra
    Ambiciózní XGI (SiS) se nespokojila s vydáním nějakých lowendů, ale mimo V5 vytvořila i jakousi střední třídu V8 a dokonce highend v podobě duální V8 Duo. Vzhledem k tomu, že na tehdejší konkurenci (Radeony 9800 a 9600, GeForce FX 5900 a 5700) se nechytala ani kvalitou obrazu a už vůbec ne kvalitou ovladačů (ve spoustě her byl výkon naprosto špatný), nemohlo to dopadnout jinak než naprostým fiaskem. Celá XGI se docela rychle odporoučela a uřvaná Duo V8 Ultra je pouze zástupným symbolem jejího vystoupení.
  16. Červen 2006: nVidia GeForce 7950 GX2
    Byla to nVidia se svým modelem 7950 GX2, kdo znovu otevřel Pandořinu skříňku a po fiasku jménem ATI Rage Fury MAXX navrhl referenční model se dvěma grafickými čipy. Na rozdíl od současných dvoučipovek byla konstrukce prostinká – dva zjednodušené tištěné spoje od sebe ještě dělily distanční sloupky, dvě „půlkarty“ byly propojené můstkem a každá z nich měla vlastní jednoslotový chladič s miniaturním pasivem a větráčkem. Přestože možná na dnešní poměry vypadá její chlazení děsivě, karta si vystačila s jediným přídavným šestipinem pro oba čipy, a tak to se spotřebou ani hlučností nebylo tak dramatické. Svou zásluhu na úspornosti GeForce 7 mělo však nechvalně známé ošizené filtrování textur (shimmering). Zastaralost architektury GeForce 7 se projevila už pár měsíců od uvedení, kdy GX2 v některých novějších hrách podlehla i jednočipovému Radeonu X1950 XTX.
  17. Duben 2007: nVidia GeForce 8600 GTS
    Po GeForce 6600 a 7600 jsme od nVidie čekali opět další výborný mainstream, opak byl ale pravdou. Pod záminkou DirectX 10 se nVidia pokusila docela draze prodávat méně výkonnou kartu, než jakou byl dlouhodobě úspěšný Radeon X1950 Pro.
  18. Květen 2007: ATI Radeon HD 2900 XT
    První průšvih: dlouhé odkládání. Druhý průšvih: GeForce 8800 (G80) byla příliš silná. Třetí průšvih: pomalý 4× anti-aliasing. Přestože Radeon HD 2900 XT neměl první recenze špatné (i já jsem se nechal oslepit avizovaným rychlým zlepšením výkonu s dalšími ovladači a především opravou nakonec nejspíš harwarového problému s rychlostí MSAA), kombinace vysoké spotřeby v zátěži, horšího poměru cena/výkon než GeForce 8800 GTS a se zmíněným 4× AA sotva výkonem kolikrát sotva překonávajícím předchozí generaci lze R600 XT bez uzardění za propadák označit.

  19. Leden 2008: ATI Radeon HD 3870 X2
    Radeon HD 3870 X2 byl postavený na stejných čipech jako úspěšné Radeony HD 3850 a 3870. Proč se tedy dostal mezi nejhorší produkty?
    Předně to byla špatná podpora CrossFire ve hrách, kvůli které se v době uvedení v průměru výkonem tak tak vyrovnala jednočipové GeForce 8800 GTX a výkonnější GTX 8800 Ultra. Samozřejmě záleželo na skladbě a počtu testů, čím více, tím hůře. Tam, kde CrossFire nezabral, jste měli highendovou kartu s výkonem mainstreamu. To vše za cenu velkých rozměrů, výrazného zahřívání, vysoké spotřeby a vysoké hlučnosti.
    Připočtěte k tomu ještě fakt, že se díky ní uchytil a rychle rozšířil termín micro-stuttering a začalo se víc mluvit o nešvarech vícečipových řešení. Pak vám bude jasné, proč se ocitla v tomto žebříčku.
  20. Duben 2008: nVidia GeForce 9800 GTX
    Zatímco GeForce 8800 GTX převálcovala výkonem všechny soudobé karty rozdílem dvou tříd a dlouhou dobu nenašla konkurenta, model 9800 GTX značku GTX do jisté míry degradoval. Společně s povýšením označení modelové řady o jeden tisíc je to asi hlavní důvod, proč z něj byl jen málokdo nadšený.
    Na rozdíl od revoluční 8800 GTX byl totiž postavený na poprvé recyklovaném jádru G92 z vyšší střední třídy, které se v té době osazovalo do GeForce 8800 GT a 512MB 8800 GTS. Ve srovnání s 512MB GeForce 8800 GTS byl pokrok u referenčních karet až směšný – takt jádra se zvedl ze 650 na 675 MHz a takt pamětí povyskočil ze 1940 na 2200 MHz. Hlavní průšvih byl ale v tom, že při náročnějším nastavení „GTX“ nové generace postavená na elegantní G92 nepřekonala hrubou sílu starší 8800 GTX, o modelu 8800 Ultra nemluvě. Majitelům starších 8800 GTX nenabídla prakticky nic, pro co by museli měnit, a kdo se v době uvedení poohlížel po podobné kartě, raději sáhl k levnější, menší a výhodnější 8800 GTS s jádrem G92.
    Největším přínosem 9800 GTX tak bylo asi posílené napájení, díky kterým se karty při přetaktování dostávaly i k 800 MHz na jádře, a dvojice konektorů SLI, díky které bylo možné poskládat 3-way SLI podstatně levněji, než při osazení 8800 GTX či 8800 Ultra.
    Kdyby to nVidia udělala rovnou, nikdo by asi neřekl ani popel. Bohužel. První karty s jádrem G92 dostaly nálepku 8800 GT a 8800 GTS a nVidia později horko těžko obhajovala, proč u modelů jako 9800 GTX a 9800 GT jenom přeznačuje „staré“ čipy.
  21. Květen 2008: nVidia GeForce 8800 GS
    Možná byste mezi nějakou 8800 GS našli i docela výhodnou kartu, všeobecně to ale znamenalo jen velký chaos, spoustu zmetků snažících se svézt na dobrém jménu řady 8800 a někde snad i poloviční paměťové sběrnice. Později byla 8800 GS přejmenována na 9600 GSO. Jenže do téhož názvu byla navlečena i osekaná 9600 GT… A tak bychom mohli tehdejší přejmenovávací mánii nVidie rozebírat ještě chvíli.
  22. Červen 2009: ATI Radeon HD 4730
    Radeon HD 4730 vznikl jako zoufalá snaha zalepit díru, která vznikla kvůli nedostupnosti tehdy téměř dokonalé 40nm HD 4770. A vznikl dost nešťastně, ostatně jako většina podobných karet – výrazným okleštěním výkonné HD 4870. Ořezaný výkonný čip znamená automaticky horší provozní vlastnosti, než jaké mají obdobně výkonné karty stejné třídy. Větší čip s vyšší spotřebou vyžaduje výkonnější napájení, a tak je často výsledkem karta, která má vyšší spotřebu, větší rozměry, vyšší hlučnost, ale menší výkon a nějakou výraznou slabinu, V případě HD 4730 to byl poloviční počet rasterizačních jednotek srovnatelný s levnou HD 4670.
    Kvůli nákladnějšímu tištěnému spoji pak nebývá cena o moc přívětivější než u výkonnějších modelů, a to se potvrdilo i u HD 4730 – za stokorunový příplatek jste už mohli pořídit HD 4830 a za čtyři stovky navíc HD 4850.
  23. Leden 2010: ATI Radeon HD 5830
    Pokud byste tipovali, že HD 5830 vznikla ořezáním HD 5850, neuhodli byste. Referenční HD 5830 si za svůj vzor vzala výkonnější HD 5870. Se vším všudy krom výkonu.
    Výsledkem byla karta, která měla větší rozměry než HD 5850, vyšší spotřebu než HD 5850, a přitom o poznání horší výkon než HD 5850. Důvodem byl značně zredukovaný počet stream procesorů a především ve srovnání s HD 5850 a 5870 poloviční počet rasterizačních jednotek – šestnáct stejně jako u HD 5770. Spíše než k HD 5850 tak měl model nakonec výkonem blíže k mainstreamové HD 5770.
    Dorazila to zaváděcí cena, kvůli které nabízela HD 5830 ve srovnání s o málo slabší HD 5770 podstatně horší poměr cena/výkon. Alespoň ta se po pár měsících a slevách nějak urovnala.
  24. Květen 2010: nVidia GeForce GTX 465
    GeForce GTX 465 se stala doslova na pár dní nejlevnější GeForce s jádrem Fermi a jen slabou a příliš drahou náplastí na obrovskou díru v nabídce mezi GeForce GTS 250 a GeForce GTX 470. Již v době jejího uvedení jí ale nikdo neprorokoval dlouhou a světlou budoucnost, všichni už netrpělivě vyčkávali mainstreamové GeForce GTX 460.
    Karta doplatila podobně jako Radeon HD 5830 a HD 4730 na výraznou redukci parametrů a nevýraznou redukci ceny. Počet stream procesorů sletěl z 448 na 352, a spolu s tím klesaly i další parametry včetně šířky paměťové sběrnice. Oproti výkonnější GTX 470 přitom byla jen asi o tisícovku levnější. Kdo chtěl v té době pořizovat highendovou kartu s jádrem Fermi, pravděpodobně sáhl po méně očesané GTX 470, nebo rovnou po nejvýkonnější GTX 480, a kdo si nebyl jistý, čekal na GTX 460.
    Alespoň jednu věc jí ale musíme přičíst k dobru – na rozdíl od HD 5830 nežrala víc a nebyla ani hlučnější než výkonnější model – GTX 470.


    Snad jen první GTX 465, které díky HW shodnosti s GTX 470 bylo možno flashem BIOSu na tuto kartu povýšit, byly v něčem dobré

  25. Říjen 2010: nVidia GeForce GT 430
    GeForce GT 430 byla nástupcem vlažně přijatého lowendu z řady GT 200. Výkon karty ještě přiškrtily starší paměti typu DDR3, a tak spadla do kategorie, ve které už se recenzenti zdráhají označit dané produkty kvůli slabšímu výkonu za grafiky na hraní (pár grafů, ve kterých drtivě poráží integrované grafiky, se ale obvykle dočkáte) a aby tolik nenadávali, raději o nich mluví jako o úsporných kartách šitých na míru HTPC. Jenže i v testech zaměřených na kvalitu videa byla ve srovnání s konkurencí posuzována hůře.
    Mezi výrobci sestav patří naopak k těm populárnějším, protože jsou „3D“, takže se do specifikací dá napsat „výkonná 3D grafika“, mají hodně paměti, takže to taky vypadá dobře (v případě GT 430, považte, celý gigabajt), a hlavně, nejsou moc drahé.
    nVidia to v nižší třídě nikdy nemusela moc hrát na cenu ani na poměr cena/výkon. Když k tomu připočtete fakt, že už samotné konkurenční Radeony HD 5570 a HD 5670 nebyly ve srovnání s o pár stovek dražší HD 5770 zrovna terno, je zřejmé, že jen málokdo z ní mohl být nadšený.

Průměr: 4.2 (25 hlasů)

Komentáře

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Sorry ,ale k čemu jsou takové žebříčky ? Tohle může ohromit někoho kdo se grafiky zajímá první den. O každé jedné grafické kartě by sa daly vést sáhodlouhé diskuze. Toto je dost subjektivní názor. V dost věcech by se dalo souhlasit a v dost ne. Je to příliš stručný výcuc. Celkově říkám ne . Můj názor.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

I objektivní recenze je ale pouze subjektivní názor jedné osoby na hodnocenou věc - a míra objektivity závisí na tom, jak moc dokáže potlačit své osobní preference a antipatie. A sám Mirek v úvodu píše, že se u některých nominovaných kusů s ostatními neshodli, ne? Nebral bych to jako dogma, taky bych něco nehodnotil tak příkře a jiné přidal, ale od toho tu je možnost komentovat.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Tohle jen poukazuje na to, že se občas stávají chyby a vydávají se grafiky, které nepatří mezi chválu od danéhi výrobce. Jak Nvidia tak ATI sem tam dělají chyby a vydávají drahé grafikyy s malým výkonem. Navíc ti co takovou éru nezažili dříve, neví jak to chodilo a tohle jim to aspon trochu přiblíží.
Rád zavzpomínám na to jak jsem sledoval vývoj ATI 9800 a FX 5800 ultra. A nakonec díky nedostupnosti ATI a s odstupem času jsem zakoupil Geforce 5900 ultra. Když doma vyhrabu staré zásoby najdu tam jak Geforce 2 mx 400 tak výše zmíněou 5900 ultra a obě funkční.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

K cemu takove zebricky? To je preci uplne jednoduche, na poli GK je nudanudanuda, nic noveho nevychazi, lidi se pod clanky nehadaji a navstevnost klesa. A aspon si pred uvedenim GCN osvezime historii ;)

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Mně se naopak tyhle žebříčky docela líbí, zvlášť propadákové, asi za to může lidská zlomyslnost - doma v knihovně mám například "Nejhorší auta světa" nebo "Největší vojenské omyly" :-)

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Nevím, ale některé karty mi v tomto výčtu vůbec nesedí. Asi nejsilněji nesouhlasím se zařazením GF4MX, GF7950GX2 a R3870X2.
GF4MX byla zdaleka nejúspěšnější kartou své doby a absence podpory DX8 na tom nic nemění. 7950GX2 byla nejsilnější kartou své doby se spotřebou jako jendočipová konkurence. 3870X2 taky jen těžko jde označit za propadák - už jen proto, že v mnoha testech přinesla ATI výkonnostní korunu.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Z obchodního výsledku je GF4 MX určitě jedním z bestsellerů, za což vděčí hlavně nižší ceně oproti technologicky pokročilejším jmenovkyním s přívlastkem Ti. Zavádějící označení "4" za důvod nákupů nepovažuju, kdo měl dost peněz na Ti, nekoupil MX jen proto, že by netušil o rozdílu mezi NV17 a NV25. Obchodní úspěch ale nezastiňuje fakt, že technologicky byla MX verze čtyřek přešlapováním na místě a výkonově měla patřit před trojkovou řadu.
Vyměnil bych 8800GS za 9600GSO II s G94 - GSko, později přejmenované na 9600GSO s G92, bylo snadno přetaktovatelné a relativně výkonné díky 96 SP a 192b paměťové sběrnici. O seříznutém G94 se to bez uzardění tvrdit nedá.
A Xabre bych mezi nešťastníky taky zařadil, i když mám slabost pro outsidery: přišla chuděra pozdě, mohla zamést právě s nevyvinutými GF4 MX díky podpoře PS a nízké ceně, jenže "bolavé" drivery, pouze emulace VS a drtivý nástup "lidových" DX8 karet pod vlajkou Radeon 9000 pohřbil definitivně naděje na repete úspěchu, kterého asijský dráček SiS dosáhl na poli chipsetů se 735.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Obchodní úspěch ale nezastiňuje fakt, že technologicky byla MX verze čtyřek přešlapováním na místě a výkonově měla patřit před trojkovou řadu.
To je jako říct, že Radeon 6570 výkonově patří před řad HD4xxx. GF4MX byl low-end a nižší mainstream a jako takové výkonově jednoznačně patřily do čtyřkové řady i když výkon byl pod úrovní GF3(což byl pouze high-end). Jak jsem řekl - jediné co se dalo proti nim říct byla absence DX8 (které se vlastně nikdy nerozšířilo). Cena odpovídala výkonu a i proto se výborně prodávala.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Postupně:

GF4 MX byla ve své době bezesporu prodejně úspěšná, ale těžila z nízké ceny a dobrého jména GeForce 4. Jinak to byla opravdu vykopávka a lidi, co si ji koupili, z toho moc nadšení nebyli.
GF 7950 GX2... v momentě uvedení byla vskutku nejvýkonnější (na average fps), ale tou dobou už se hodně silně projevovala zastaralost architektury s kořeny někde v roce 2004. Dobře to bylo vidět na GeForce 7900 GTX, která původně soupeřila s Radeonem X1900 XTX, později už s X1950 Pro. Stejně tak i relativní výkon GX2 hodně rychle klesal a když k tomu přičtete ošizenou kvalitu obrazu (plus micro stuttering, byť se o tom tehdy nemluvilo), tak vlastně nebylo o co stát.
Radeon HD 3870 X2 v hodnocení hodně ublížilo, že za několik měsíců přišly HD 4800. Už v době uvedení to ale byla taková kontroverzní karta. Vítězství nad GeForce 8800 GTX/Ultra bylo dost vydřené, v té době se také "micro-stuttering" stal nedílnou součástí slovníku každého nVidiota. Byla to možná dobrá karta do recenzí, která dala červenému táboru důvod jásat, ale na seriózní používání to moc nebylo.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Ad GF4MX: Měla dobrý poměr cena/výkon a proto se výborně prodávala. Nelíbila se technokratům, protože ti těžko překusovali absenci DX8. Ale dnes můžu klidně říct, že to byla chabá výmluva (přestože jsem měl GF3Ti200), protože DX8 tituly se stejně skoro nerozšířily.
GF7950GX2 - nejen v době uvedení, ale až do příchodu 8800GTX byla nejvýkonnější. A klidně můžeme tehdejší stav přirovnat k době GTX480 vs HD5970 - dvě menší, zastaralejší jádra proti jednomu žravému monolitu. A paralela pokračuje - HD5970 taky měla problém s filtrováním i micro-stutteringem. A nikdo 5970 za propadák neoznačí.
3870X2 - kontroverznost ani příchod nástupce mi nepřipadají jako důvod označit za propadák.

Všechny tři karty měly své mouchy, ale propadáky to v žádném případě nebyly už jen kvůli tomu, že měly svá důležitá kladná "nej" (výkon, prodeje). Za propadák považuji karty, které minimálně nesplnily svůj účel a to každá z nich (i některé další ve výčtu) splnily.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Radeon HD 5970 byl jednoznačně výkonnější než GTX 480. Naproti tomu HD 3870 X2 urval takové nepříliš přesvědčivé vítězství nad kartou starou více než rok. GF 7950 GX2 byla do vydání 8800 GTX nejvýkonnější možná přes zelené brýle, a nebo pokud někdo při testování nechal kvalitu textur v ovladačích na standardním nastavení (které tehdy měly GeForce na nižší kvalitu, než Radeony).

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

"nejvýkonnější možná přes zelené brýle"

A tady to bylo zase vždycky trochu do červena ,že ? Lukfi známe se :-).Na GF4 MX se hrálo dobře ,i když tenkrát jsem to ještě tak nežral.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

MX 440 toho oddřely fakt spoustu, o to se nikdo nepře (420 s SDR byly zoufalé, 460 zase neadekvátní vzhledem k cenovému navýšení) - kdejaký krám s IT tenkrát v nabídce sestav vypíchl VGA GeForce 4!!! a MX 4.. nechal v pozadí, takže 4 MXka kopírovaly někdejší oblibu sester GF2 (alias MX, MX400, později Ti). Po namlsání "fíčurkama", kterými byly vybavené starší GF3 (ev. Ti200, Ti500), jsem ale fakt čekal, že komplet generace GF4 bude pokračovat v nastoupeném trendu a ne se vracet k GF2.
A jednobarevné brýle v tomhle případě nehrají roli - fandím všem zúčastněným, kteří se pokoušejí tenhle obor někam posunout a přijít s něčím novým a užitečným. Většina dlouhodobých hráčů na grafickém trhu si nějakým svým počinem postavila pomník, stejně jako vlastní skříň na kostlivce.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Měli jsme tam napsat 460 nebo 440 SE a byl by pokoj. A bump mapping byl snad už záležitostí DX6, takže je pomalu zbytečné se bavit o DX8. A s výborným poměrem cena/výkon to byla pravda taky jen částečně.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Nechci do toho nějak zabředávat ,ale já třeba nesouhlasím s zařazením GTX 9800+.
Jo plno lidem co neměli rádi NV vadilo že NV pořád přejmenovává čip G92 ,tady G92b už v 55nm provedení.Ale není na tom nic horšího než chrlit čipy s krátkou životností. Ti co si koupili třeba Ati 3870 za drahé peníze,už za pár měsícu po vyjítí 48XX brečeli..
V té době to byla plně konkurence schopná karta.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Však GTX+ není zařazena mezi špatné karty, ale mezi "vaporware a papírové draky". nVidia tuto kartu promptně poslala ExtraHardware na otestování společně s Radeonem HD 4850 (který se v obchodech objevoval už pár dní před koncem NDA), skutečná dostupnost ale byla vzdálená ještě asi dva nebo tři měsíce.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

v té době nešla vůbec sehnat

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Tak já si pamatuju že se prodávala (nějakou dobu). Ale přesně kdy to bylo ,to už ti neřeknu.Vím že jsem tenkrát kupoval 9800GT ,tak byla v nabídce. Je možné že to bylo později než řekli..

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

To video je super, si někdy připadám s tou moji MSI460 Tallon attack stejně jako ten týpek s těma otíkovskejma sluchátkama:)

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Zdravim mozem povedat ze som bol a v podstate stále som hrdým majitelom Geforce FX 5500 256 MB 128Bit z pasívnym chladením. Neviem ci by sa aj tato karta nemala zaradit do kategórie prepadakov po boku FX5200 nakolko co som si o tejto karte zistil tak je to vlastne len mierne potaktovaná FX5200 a model FX5200 Ultra ju dokonca prekonaval. Zrejme FX5500 aj stala viac ako FX5200 ale vykonnostne bol rozdiel malý. A prisla o dost neskor ako FX5200 nebol aj toto prepadák?

Inak sa mi tato tema strasne páči a môzte v nej pokracovat napriklad z procesormy... Samozrejme neda sa vo vsetkom suhlasit ale taky malý prehlad a nádych nostalgie ktorý tieto clanky prinasaju podla mna pridu vhod nejednemu PC hračovi v dnesných blbých časoch.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Já mám doma FX5600 s pasivem v PC na internet dodnes :) Tehdy těžce rozhodovaly sympatie k nvidii.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

JJ ja mam stary PC ako taku zalohu tam tiez pohoda. Minule som na tom hral Max Payne 1. Ach ta nostalgia... :)

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Mě přijde zbytečná přísnost na 7950GX2 a 3870X2, byly to vlastně první vážněji koncipované a taky použitelné dvoujádrové grafiky. A prvotině lze leccos odpustit, málokdy se napoprvé dá udělat věc naprosto bez chyby. A té 5830 ublížil nezájem AMD které ji hodilo do placu a výrobci dělejte si co umíte a bohužel to dopadlo špatně, jak cenou tak provedením. Poslední reparát v podobě Extreme verze je úplně o něčem jiném a většina her na ní po OC jde na plné detaily ve FullHD.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Hehe akurát pozerám, že som predvčerom kúpil jednu z 25 největších propadáků mezi grafickými kartami :D

Ono by človek povedal, že aspoň sa k nej tu na EXW nájde recenzia (keď sa už na nej zhodli) veď je z Říjena 2010. Tak verím, že to máte páni aspoň naštudované z guru3d.com, hardocp.com, extremetech.com, hardwarecanucks.com, tomshardware.com a pod. tak ako ja pred tým ak som vyberal (tým samozrejme nechcem povedať, že som vybral správne alebo nesprávne, ono vlastne v mojom prípade tam toho v low-ende ani tak moc nieje keďže som hneď na žačiatku vyradil AMD(ATI) nakoľko oni majú vlastnú platformu)

I tak dobré počteníčko pred (na) víkendom a v mnohých prípadoch aj zaujímavé zaspomínanie ako ten čas letí.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Nevím, co na to říci. Vypadá to, jako kdyby ten žebříček neúspěšných karet sestavovalo 10 lidí a každý si vybral 3 propadáky dle svého mínění a dle svého chápání, co je propadák.

Chybí mi tu definice propadáku - co to je? Špatně prodejná karta? A z jakého důvodu - vysoká cena, mizerné ovladače, mizerné provozní vlastnosti? Nebo nepovedená po technické nebo technologické stránce? Nebo jenom kvůli tomu, že se jedná o původně povedenou kartu, která je jen přejmenovaná?

V žebříčku jsou zahrnuty karty, které ve své době byly velmi prodávané - např. GF4MX(440), FX5200, 8800GS, GT430 a tedy pro výrobce úspěšné. Osobně bych ale např. FX5200 a GT430 mezi herní karty neřadil a asi už vůbec ne na webu, který je ExtraHW.
GF4MX kvůli nepodpoře DX8 - kde jsou tedy v žebříčku karty, které nepodporovaly v době svého vydání nejnovější DX nebo OpenGL apod. - např. Vodoo3 bez podpory 32bit barev, GF4 bez PS 1.4, GF200 bez SM4.1, Radeon X800 bez SM3.0, 3D Rage Pro bez podpory OpenGL.

V žebříčku jsou zařazeny i svým způsobem technické skvosty 7950GX2 a 3870X2 - neřadil bych je mezi propadáky už jen kvůli tomu, že jako rarity byly postaveny a výrobci nepočítali s jejich větším prodejem - to už do žebříčku můžete zařadit rovnou všechny dvoučipové karty včetně téměř nesehnatelných GTX590 a HD6990 a předražených edic Asus Mars. Všechny dvoučipovky jsou ještě pořád velmi závislé na podpoře v ovladačích, takže se vlastně od dob 7950GX2 toho zas tak moc nezměnilo, ne?

Určitě by se našlo více věcí, o kterých by se dalo polemizovat, ale pro příště bych byl rád, kdyby nejprve byl zadefinován klíč, podle kterého se určuje propadák a pak se vytahaly karty od určitého období (na 1. Herculech se taky dalo hrát a přitom to byly hrozné propadáky - já totiž oranžovou nerad a jinou barvu to nemělo :D). Takhle to vypadá, že jste neměli co dělat, tak jste si ocucávali prsty; prostě ten váš seznam je nekonzistentní asi jako karty 8800GS.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

S těmi technickými skvosty HD 3870 X2 a 7950GX2 (já to v té době považoval spíše za z nouze ctnost a dosud mě pořád nepřesvědčily o opaku) byl jeden zásadní problém – pokud nefungoval CrossFire nebo SLI (což bylo určitě častěji než dnes), padaly na úroveň (či dokonce pod úroveň) mainstreamu, a výkonem se bohužel od nejvýkonnějších konkurenčních jednočipovek stejně moc nelišily.

U HD 4870 X2 a novějších dvoučipovek už ani v případě, že dva procesory nespolupracovaly, nebyl výkon v soudobých hrách zase tak špatný, a když spolupracovaly dobře, špičkovým jednočipovkám dost utíkaly (teda aspoň hrubým výkonem) a tak už dávaly větší smysl.

Ty levnější karty byly a jsou úspěšné především proto, že je výrobci cpali a cpou do sestav.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Technický skvost je samozřejmě nadnesený výraz, ale rozhodně tyto karty (a ani dnešní dvoučipovky) neslouží k tomu, aby se nějak výrazně podílely na trhu. Slouží jen k tomu, aby zvýraznily výrobce - k podpoře prodeje jiných karet. Takže označovat je za propadáky jako byly třeba FX5800 nebo HD2900 je mimo. Jejich úspěšnost by se tedy měla poměřovat podle toho, jak moc se o nich na netu psalo.

A levnější karty jsou přímo určené k tomu, aby je výrobci cpali do sestav - s tím naprosto souhlasím. Ale ty úspěšné se tam opravdu cpaly, kdežto ty propadáky se tam nikdy (nebo téměř) nedostaly - z tohoto pohledu je tu spousta jiných propadáků.

A jsme opět u toho, co je to vlastně propadák. Jestli výrobek splní svůj účel, proč by to měl být propadák?

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Je to blábol. Jako potopit jedním šmahem řadu GF4 MX a celou generaci FX.. Je možné že ATI bylo v té době o něco lepší. Ale to z těhle karet nedělá propadák ,když dokázali konkurovat třeba cenou a měly významný podíl na trhu.
Jo s historii se dají dělat divy. A jde vidět že tady jěště někteří nevyrostli (a už ani asi nevyrostou).A budou mít tu svoji značku.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Blábolem je ten žebříček právě kvůli tomu, že je prostě jen vycucaný z prstů od několika různých lidí, aniž by se daly měřítka pro posouzení.

Jak vypadá typický propadák dle ExtraHW?
Konkrétně "propadák" GF4MX měla jako první karta od NV HW akceleraci (iDCT, VLC) přehrávání MPEG2 (dotáhla tak konkurenci), měla funkční podporu dvou monitorů, v případě použití pro profesionální grafiku (AutoCAD) byla rovnocenná plné GF4. Konkurence pro ni byla až Radeon 9000, který ale nikdy nebyl tak prodejně úspěšný. GF4MX patří mezi nejprodávanější karty vůbec.

Tak by mne zajímalo, kolik asi tak firem na světě by si přálo mít své výrobky takovými propadáky? Já si tipnu, že všechny.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Propadák není úplně správný termín, výstižnější by možná bylo zklamání na straně poučenějších uživatelů. Ale i v takovém případě by se ozvala spousta lidí, že pro ně to žádné zklamání nebylo.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Tak opravte název článku :D

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

7950GX2 ani Radeon HD 3870 X2 právě ani ve své době nebyl kartou, která by měla ukázat vrchol vývoje, měly konkurovat a konkurovaly tehdy v podstatě jen jednočipovým kartám, jejichž čipy byly v té době opravdovým technologickým vrcholem. Samotné AMD (ATI) v době HD 3870 X2 razilo teorii, že vyrábět velká jádra je nesmysl a lepším, výhodnějším a chytřejším řešením je slepit dva na vývoj nenáročné a levnější mainstreamové čipy a konkurovat tak neohrabaným jednočipovým dinosaurům.

Dnes už by se tak o dvoučipovkách možná dalo mluvit, jenže už od dob GTX 295 a HD 5970, a i u současných modelů mám z pohledu do ceníků (na dostupnost) pocit, že už vznikají „v pár“ dotovaných kusech hlavně proto, že s tím kdysi kdosi začal a oba výrobci teď nevědí, jak přestat, protože mají strach, že kdyby podobnou kartu nevydali, konkurence je v highendu rozcupuje. Taková HD 5970 nebyla pomalu půl roku před nástupem Caymanů vůbec sehnatelná.

Většina karet, která je tu uvedená, by se dala nějakým způsobem omluvit a dalo by se u nich zdůvodnit, proč vlastně nebyly špatné. A snad o každé s výjimkou modelů, co byly labutí písní svých výrobců, se dá říct, že splnily svůj účel.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Ale to nejsme v rozporu. Ani AMD ani NV nemohly dopustit, že nemají nejvýkonnější (nebo alespoň výkon srovnávající) kartu na trhu. Jak G71, tak RV670 byly menší a méně výkonné čipy oproti tehdejší konkurenci. Nezbylo nic jiného, než je "slepit dohromady", aby srovnaly krok. Každý výrobce chce být ten 1. Ale právě proto, že k ničemu jinému nebyly určeny, to z nich nedělá automaticky propadák.

Nicméně to bychom mohli polemizovat do nekonečna. Mě tady vadí neexistence klíče, podle kterého se rozlišuje úspěch/propadák.

P.S. A AMD(a nejenom AMD) razí své teorie tak, aby se to hodilo do krámu. Tyhle PR kecy AMD bere vážně jen jeden reddaktor z jistého AMDfan blogu.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Mně ten výběr grafik přijde docela logický. Prostě a jednoduše grafika, která se objevila v době, kdy konkurence byla výkonější, levnější nebo technologicky vyspělejší je out. A prodejnost v tomhle směru imho nehraje vůbec žádnou roli.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Když se něco hodně prodává ,tak se to obvykle označuje třeba jako "bestseller" ,nebo tak nějak a ne jako propadák.. A technologie nehraje žádnou roli. Říkám úhlů pohledu je více. A tohle je jenom jeden z nich. Navíc místy dost ovlivněný se mi zdá :-).

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

To by mě zajímalo, které grafiky z toho žebříčku by jsi vybral jako bestseller a na základě čeho(konkrétně) :)

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Bavili jsem se třeba o GF4 MX. Která už ve své době nebyla žádný technologický zázrak. Ale spoustě lidem posloužila v poměru cena/výkon dobře. A přímo nesnáším žvásty okolo DX (tady 8) a o hodně později DX10. Které se později ukázaly jako bezpředmětné. Ale tady na foru byly karty s DX9 v momentě podpory ATI DX10 vysloveně odepsané.. Z tohohle se dělalo 100* víc než to ve skutečnosti znamenalo.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Ty jsi musel tu GF4 MX mít zatraceně rád - nebyla to tvoje první VGA, Petře?
Ale k věci: "žvásty" o DX8 podpoře nejsou žvásty, ale realita - po GF2 s DX7 přišla GF3 a DX8 ve všech 3 vydaných modelech (3, Ti200 i Ti500), u GF4 se vývoj rozštěpil a pokračoval pokrokem vpřed (Ti verze) a vzad (bráno ve srovnání s GF3, a to u MX verzí). Z toho důvodu já osobně (a možná i redaktoři EHW) řadím GF4 MX na rozdíl od Ti mezi zklamání, ačkoliv obchodně znamenala pro nVidii určitě úspěch.
"Bezpředmětné" DX8 ve hrách jako Serious Sam 2, Unreal (2) Tournament 2003, Commanche 4, TES Morrowind, NOLF 2, Doom 3, atd: myslíš, že vypadaly líp na GF4 MX nebo spíš Radeonu 8500 (ev. GF3 pro stoupence zeleného tábora?)

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

první DX10 čip měla nV s G80, R600 měl spoždění, nakonec to máš i v článku a pokud jsi myslel DX11, tak tam byla situace úplně jiná, DX11 grafiky od AMD stály na trhu proti DX10 grafikám od nV ale za menší peníz jsi dostal lepší výkon, lepší spotřebu a DX11 navrch, patřilo to mezi + těch karet a to že to kupa nV fans nevydýchala a bojovalo se za zbytečnost DX11 je jedna věc, ale na druhou stranu nebyl důvod nekoupit DX11 AMD v té době

prostě se každámu řeklo: kup AMD, má podobný výkon i cenu ale má nižší spotřebu a DX11. Ale bohužel to bylo trnem v oku kupě lidí.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

No tak tahle se to sice nakonec formulovalo, ale až po měsících bojů na foru...:) Nevím jestli si to nepamatuješ, ale absence DX11 byla předkládána jako krutá nevýhoda a byl to vcelku dlouho rozšířený blud.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

jj bylo to tak DX10/DX11. To byl děsnej blud. Tenkrát na podzim (nebo koncem léta) jsem koupil GTX 260 216SP v akci za 3900kč. Na foru mi předpovídali že na jaře bude stát tak 1500kč. Omyl na jaře stála 5500,. I kvůli špatné dostupnosti ATI 5850. Která se za startovní cenu dlouho neprodávala (cena šla podstatně nahoru) a byla hodně špatně dostupná.Ale ta už se mezi papírové draky nedostala..

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

no, spíš to byl jeden z argumentů ke koupi kolem kterého se vždy strhla "diskuze" a proto na něj všichni vpomínají, vždy několik stránek kolem DX11, ovšem ve skutečnosti nebyl důvod kupovat místo HD5850 GTX285

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Jasně ten rok nebyl vůbec dobrý na koupi GK. Ale to nic nemění na tom že se někteří mohli z DX11 *****. A to ještě dlouho před jejím vyjitím. Mohli nechat DX10 grafiky ještě v kildu dožít (tam kde se to oplatilo)..

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

tak v případě série HD 5800 byl asi velkým tahákem výkon a poměr výkon/watt díky 40nm výrobě... a taky skutečnost, že nic jiného se v té době koupit nedalo (nejvyšší dostupný model nVidie byl GTS 250)

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Bavili jsem se o bludu DX11. 5850 byla samozřejmě super v té době. Pokud ale byla.. Dostupnost byla špatná a cena kolem 6.5 tis už byla lehce nad mainstreamem bych řekl.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Pro kolik koncových zákazníků je nějakým způsobem poměr výkon/watt směrodatný? Tohle je podle mě taky zrovna jeden z argumentů rádoby určujících, ve skutečnosti absolutně podružných.

Spotřeba určitě byla jasná výhoda, ale výkon/watt už bych byl rád odsunul do propadlin dějin. Výkon/plocha už tam snad zaplaťpanbů je.....

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Martin Laskowski> "Spotřeba určitě byla jasná výhoda, ale výkon/watt už bych byl rád odsunul do propadlin dějin."

To si dúfam nemyslel vážne. :D Ak je niektorý z tých dvoch parametrov pre hráča dôležitejší, tak to bude práve výkon/watt. (Samozrejme, spotreba v idle je pre bežného užívateľa ešte dôležitejšia, ten ale zas nepotrebuje tak výkonnú kartu, že?)

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Důvod si pro to vždycky najdeš i proto je ten souboj tak emotivní, protože jasný vítěz není. Ale zrovna HD5850 bych teda nikomu nedoporučoval, ostatně GTX285 taky ne.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

HD5850 bys nikomu nedoporučoval? Snad né kvůli AF... tohle fakt trápí ještě menší hrstku než výkon/watt, pokud bylo DX11 zbytečně přeceňované, tak AF na HD5800 se dá s klidem označit za přefouknutou bublinu

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Spíš než nějaké nedostatky bych jí nedoporučil kvůli ceně. Respektive kvůli ceně, kterou v té době mela.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

ale pokud jsi chtěl podobný výkon, neměl si šanci koupit levněji, takže tomu moc nerozumím. Jistě, proti ceně při uvedení to bylo výrazně více, ale bylo to méně než za GTX285, prostě cenu určuje situace na trhu.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Pokud chceš podobný výkon pak jistě ano. Já bych z toho nedělal vědu, ta karta je dobrá, nedoporučil bych jí v té době kvůli její předraženosti, toť vše. Doporučil bych počkat či zvolit jinou variantu s výkonem sice nižším, ale stále dostačujícím a hlavně v lepším poměru cena výkon.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Já bych to udělal právě kvůli AF. Před pár lety (nebo jak to bylo dlouho) jsem upgradoval na HD5770 a zděsil jsem se... při pohybu jsem měl v LOTROvi (moje hlavní hra) mnohde viditelný shimmering na cestách a žádným nastavením ani ovladači jsem se toho nemohl zbavit. Hrozně mě to rušilo, i když na screenshotech žádný problém. Myslím, že to bylo právě to zprasené AF, případně jiné "šulení" zákazníka. Hned jak vyšlo něco slušného od konkurence jsem se toho zbavil a problém nikde...

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Je to prosté, dobře se prodávající produkt je ne vždy dobrý sám o sobě. Žebříček se nejmenuje "25 karet, které v prodejích propadly".

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Je to opravdu prosté - karta se dobře prodávala, i když neměla nejnovější technologie, prostě jen kvůli tomu, že neměla pořádnou konkurenci. A ta její pseudo-konkurence (Radeon7000 nebo 9000 nebo 8500LE nebo jak se to jmenovalo) v žebříčku kupodivu není.

Tak jak chceš ten žebříček propadáků s bestsellery nazývat? Já bych to nazval "25 karet, o kterých si EHW myslí, že stály za h...o! :D

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Tak vidíš. Prodávala se, protože neměla pořádnou konkurenci. To z ní ale zdaleka nedělá dobrou kartu a nebrání nám to ji zvolit jako kartu špatnou.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Ty si z příspěvků vybereš vždy jen to, co se ti hodí. V tom případě by měla být v žebříčku propadáků především ta špatná konkurence - psal jsem to již v předchozím příspěvku, ale ty asi nejseš schopen přečíst z příspěvku víc jak první větu :D.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

"V tom případě by měla být v žebříčku propadáků především ta špatná konkurence"
Samozřejmě ,ale to by tenhle žebříček nesměl dělat LF.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

(odpověď na petrxp) Vy jste jako obvykle vedle, jednak jsem žebříček nedělal já (navíc jeden osamocený redaktor nemůže do žebříčku protlačit změnu, kterou prosazuje jen on sám), a jednak tuhle část žebříčku nominovali kolegové, kteří se grafikám věnují déle. Moje paměť sahá jen cca do roku 2004. A kolegům zjevně nepřišlo, že by Radeony 9000 byly špatnou konkurencí. Je mi jasný, že spousta lidí tady GF4 MX mělo a kvůli tomu proti jejímu zařazení protestují. Ale to, že Trabant nemá pořádnou konkurenci, a proto se prodává, z něj prostě kvalitní automobil nedělá.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Herkisi, o kritériu, podle něhož by se karty posuzovaly, se opravdu můžeme bavit - karty, které nesplnily očekávání? (koho - gamerů, grafiků, recenzentů, prodejců, výrobců, BFU, atd...?), karty, které se prodávaly nejhůř? (v jakém segmentu trhu? geograficky? v retail nebo OEM?), karty, které byly nejméně rentabilní?, atd. V tomhle máš pravdu - v titulku chybí "25 největších propadáků dle mínění redaktorů EHW" (ale nevyvolal podobnou diskusi žebříček TOP 25 VGA Toms Hardware Guide?).
Ale GF4 MX se (aspoň podle randomusera) prodávala dobře hlavně proto, že to byla za a) relativně levná "čtyřka" a za b) na rozdíl od technologicky pokročilejší konkurence 8500/9000 měla ve všeobecném povědomí mezi hráči až do zjevení v podobě R300 (alias 9700) dlouhodobě lepší pověst nVidia díky svému výraznému trumfu: výborným programátorům, produkujícím odladěné a bezproblémové výkonné ovladače, což byla oblast, v níž Kanaďané dlouhodobě na svého konkurenta ztráceli - díky tomu se masově tradovalo že "nechci-li s hrami problémy, jedině grafiku od nVidie!" a trvalo dlouho, než si Catalysty získaly nějaký respekt.

A co Intel 740?

Nikde jsem tu zatim nevidel Intel 740 a Diamond Multimedia s Diamond Stealth II G460.

Ve sve dobe jsem casto videl reklamy na tuto grafiku, ale brzo zapadla. Na wikipedii pisou, ze se jadro prevtelilo do dnesnich integrovanych Intel GMA. Do propadaku by se mohla zaradit.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Hezký žebříček. Bylo jasné, že se tu rozpoutá velký flame. Osobně nesouhlasím také se zavedením některých karet, ať už do hlavní části nebo doslovu, protože jsem byl jejich majitelem (např. S3 Virge, 9800GTX/GTX+), ačkoliv to může být z mé strany nostalgie. V každém případě jsem si připomněl staré dobré časy:) Díky.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Ad Matrox - zařazovat sem výrobky téhle firmy mi přijde nespravedlivé. Matrox nikdy příliš do herního segmentu nemířil, matně si vzpomínám akorát na jakousi herní PCI kartu, ale označení jsem už zapomněl. Skoro vždy šlo o grafiky pro průmysl, CAD/CAM, zdravotnictví, nahrávací studia, dispečerská vícemonitorová pracoviště (včetně toho mého) apod. Halvně výkon ve 2D, spolehlivost a tichý chod...

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Právěže mířil. Od roku 1996 (nebo kdy byl Mystique a m3D) až do roku asi 2003, kdy to s Parhelií def. nevyšlo (tam se vlastně nepovedlo ani to tiché chlazení). Že mu vydělával spíš jiný byznys, to už je věc jiná.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Přesně tak, mířil. Ono i z toho profi trhu, kde musí být podpora atd. 99 procent potřeb zvládnou i Quadra a líp a výhodněji. A z toho zbytku už pořádný vývoj dneska neutáhnete. Vlastně od té doby už přicházel Matrox jen s recykláty toho samého a jestli dneska existuje, předpokládám, že v něm pracuje tak do 20 lidí... :)

ATI Radeon X800 XT PE

"X800 XT Platinum Edition byla však čistě karta pro předváděčky a recenzenty, ATI nebyla schopna tak vysoko taktované čipy v nějakém množství zřejmě vyrábět."

Neviem nakoľko bola X800 TX PE určená na predvádzanie a recenzie, ale keďže jednu mám osobne doma a kúpil som ju normálne v obchode u nás, tak určito sa zohnať dala :-P

Cena bola samozrejme astronomická ...

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Zrovna s GF4 MX také moc nesouhlasím... technologicky to byl možná krok zpět.. to mne tehdy při nákupu ale vůbec netrápilo (a upřímně netrápí mne to ani teď), ale hrálo se na ní skvěle za ty peníze a to jediné mne zajímalo. Co se pamatuji, tak jí měl/chtěl tehdy kolem mne každý.

Takže označit ji za propadák dost dobře myslím nejde, protože tak jak já to chápu ničem nepropadla :)

Mimochodem 9800GTX mi jako propadák taky nepřijde, pro majitele 8800GTX to asi vhodný upgrade nebyl, ale třeba pro majitele Radeonu XT1650pro to byl upgrade luxusní :)) a pokud vím, prodávala se ta karta jak divá.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

S tím souhlasím a pro pana M.Jahodu: na propadák by se nemělo zapomenout na Gt8800
s 256mb ram,tuším že o tom byla i recenze zde!
Ještě doplním Vaši plnou citaci ke kartě:
GeForce 8800 GT 256 MB je ostudou společnosti nVidia. Ano v 3DMarcích a v pár hrách s nevelkými texturami, nižším rozlišení a bez anti-aliasingu je výkon v pořádku a opravdu šetříte. Zbytek je bohužel tragédie a šetřit pár stovek (anebo oproti GeForce 9600 GT ani nešetřit) kvůli laborování s nastavením a snižováním detailů, jen abyste se vyhnuli propadům snímkové frekvence, je podle mě holý nesmysl.

Stejně jako tomu bylo u 320MB GeForce 8800 GTS, má nVidia evidentní problémy s paměťovým managementem u karty, která byla navržena s 512MB framebufferem. Jen je to ještě mnohem horší a častější. Radeon HD 3850 256 MB podobné problémy zdaleka nemá a propady občas najdete až v 1920 × 1200 s 4× AA (což po kartě snad ani nikdo nechce). nVidia by měla buď bleskově vymyslet něco v ovladačích, nebo pokud to nejde, tak se s výrobci dohodnout na stažení všech 256MB GeForce 8800 GT. Touto kartou jen mate zákazníky a kazí si jméno.

Re: 25 největších propadáků mezi grafickými kartami

Pravda, to byl jedinečný paskvil.